راه اندازی کسب و کار خود می تواند شغلی تنها باشد. شما از روز اول با تعداد بی‌شماری از تصمیم‌گیری‌ها مواجه هستید که می‌توانید به تنهایی بگیرید، که همه جنبه‌های تجارت را پوشش می‌دهد: حسابداری، بازاریابی، محل، قانون استخدام، مالیات و بقیه. خوشبختانه کمک زیادی وجود دارد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بپرسید.

مشاور کسب و کار چیست؟

مشاور کسب و کار هر کسی است که بتواند کمکی به او بکند. این ممکن است شامل یک تماس غیررسمی مانند همسایه کارآفرین شما یا فردی در بازاریابی باشد که شما می شناسید. افرادی که “آنجا بوده اند، این کار را انجام داده اند” دانش بسیار ارزشمندی برای انتقال دارند.

همچنین شبکه‌های مشاوره رسمی بیشتری در قالب مشاوران حرفه‌ای کسب و کار وجود دارد. این مشاوران دارای دانش عمومی تجاری یا تخصص در یک کار خاص از تجارت مانند بازاریابی یا تامین مالی هستند. برای پشتیبانی می توانید با مشاور کسب و کار خود تماس بگیرید. مشاوره می تواند به صورت کمک یک باره، حمایت کوتاه مدت یا یک رابطه مربیگری مداوم باشد. مشاوره نیز توسط طرف هایی مانند بانک ها، شرکت های بیمه و شرکت های حسابداری ارائه می شود. توصیه آنها ممکن است مطمئناً ارزشمند باشد، اما آگاه باشید که آنها ممکن است خدمات خود را تبلیغ کنند.

با این وجود، مشاوره گرفتن از هر چه بیشتر افراد ممکن است کار خوبی است. مانی گات، مدیر عامل بیزینس لینک در ناتینگهام‌شر، توضیح می‌دهد: افراد تجاری با انجام دادن یاد می‌گیرند و همچنین از طریق مثال و از طریق صحبت با همسالان یاد می‌گیرند. نقش مشاور کسب و کار صرفاً سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری است.

یک مشاور باید بتواند گوش کند، مشکلات را تجزیه و تحلیل کند، اطلاعات بی طرفانه را بیابد و ارائه دهد، مشکل را حل کند، ایده های نوآورانه را پیشنهاد دهد، برنامه های عملی را توسعه دهد، شما را به چالش بکشد و در صورتی که نتواند آن را ارائه دهد، کمک تخصصی برای شما بیابد. آنها مربی، مربی، شبکه‌ساز، تسهیل‌کننده و محقق هستند که همگی در یک واحد قرار دارند. گات می گوید: “این ضرب المثل قدیمی است ، دو سر بهتر از یک سر هستند.

اما اگر به دنبال مشاوره هستید، چگونه می توانید مطمئن شوید که از قرار ملاقات خود با مشاور کسب و کار خود بیشترین بهره را می برید؟

هنگام ملاقات با مشاور کسب‌وکارتان، بی‌اطلاع از آنچه می‌خواهید ظاهر نشوید یا فقط با ایده‌ها و سؤال‌هایی که با عجله نوشته شده‌اند، مسلح نباشید. این یک اتفاق عادی و راهی مطمئن برای هدر دادن وقت خود و مشاورتان است. پس باید چکار کنید؟ آمادگی کلید یک جلسه سازنده است. به گفته لوئیز سوم از موسسه مشاوران کسب و کار.  این مهم است که شما به عنوان مشتری کنترل جلسه را در دست دارید. پس آماده باشید تا سوالات زیادی را که از قبل فکر شده است بپرسید.

او طرفدار این است که قبل از جلسه در ذهن خود در مورد آنچه از جلسه می خواهید شفاف باشید. هدف از بازدید خود را روشن کنید. به عنوان مثال، برای کمک گرفتن در طراحی یک خط مشی استخدام. قبل از جلسه، اهداف خود را فهرست کرده و سؤالات خود را بنویسید. سوم پیشنهاد می‌کند صفحه‌ای با چند نکته یادآوری داشته باشید و اگر دارید طرح کسب‌وکارتان. هر واقعیت و رقمی در مورد کسب و کار شما مفید خواهد بود.

یک مشاور کسب و کار از شما چه می خواهد؟

آلیس تالو یک مشاور کسب و کار خوداشتغال است که از خانه در بیرمنگام کار می کند. او نکاتی عملی برای ارائه در مورد زمان شمارش دارد.

به عنوان شروع، او توصیه می کند که افرادی که به دنبال مشاوره هستند همیشه قرار ملاقات داشته باشند و به موقع تماس بگیرند. برای اولین قرار ملاقات ها، اگر آنها حساب های خود، یک طرح تجاری، اطلاعات عملیاتی، فهرست مشتریان، تامین کنندگان، طلبکاران و بدهکاران و هر گونه مطالب مرتبط را همراه داشته باشند، مفید است. به عنوان مثال، اگر به دنبال مشاوره بازاریابی هستید، ممکن است بخواهید چند ایده تبلیغاتی طراحی کنید.

اگرچه اگر مشتری با موضوع خاصی که می‌خواهد بررسی کند به او مراجعه می‌کند، مانند نحوه دریافت بودجه زمانی که بانک آنها را رد کرده است، او همچنین دوست دارد که مشتریان باز بمانند تا بتوانند به تمام جنبه‌های توسعه نگاه کنند. نمونه ای از نحوه کار او مشاوره ای است که او به یک شرکت ارائه دهنده خدمات علمی ارائه کرده است. او پس از بازدید از صاحبان آن در محل آنها و دریافت احساسی نسبت به تجارت، توصیه کرد که بر گسترش پایگاه مشتریان خود تمرکز کنند.

تالو ابتدا از آنها خواست تا آنچه را که از یک مشتری می‌خواهند تعریف کنند، از نظر اندازه و میزان سفارشی که می‌توانند ارائه دهند و سپس تصمیم بگیرند که آیا توجه آن مشتریان هدف را از طریق ایمیل، پست یا بازدید جلب کنند. او توصیه کرد که از خدمات یک طراح و کپی رایتر برای ایجاد برخی مواد بازاریابی استفاده کند و آنها با هم به دنبال دو برابر کردن پایگاه مشتری در دو ماه هستند.

چگونه می توانید از خدمات مطمئن شوید؟

مهم است که از خدماتی که از مشاور کسب و کار خود دریافت می کنید مطمئن باشید، هم از نظر کیفیت مشاوره ای که دریافت خواهید کرد و هم از نظر اطمینان از محرمانه بودن. عضویت مشاور در یک نهاد حرفه ای مربوطه تضمینی برای محافظت در برابر مشاوره با کیفیت پایین به شما ارائه می دهد. ممکن است ارگان های عمومی باشد، اما می تواند به همان اندازه برای متخصصان مانند اعضای موسسه بازاریابی اعمال شود.

گات توصیه می کند به دنبال یک مشاور کسب و کار باشید که با او ارتباط خوبی دارید، فردی که دوست دارید و به او احترام می گذارید تا بتوانید یک رابطه قابل اعتماد ایجاد کنید.

با این حال، به یاد داشته باشید که مشاوران کسب و کار نمی توانند کسب و کار شما را برای شما اداره کنند. همانطور که تالو می گوید، “ما می توانیم راهی برای کمک به کسب و کار شما با هم پیدا کنیم، اما من نمی توانم چوب جادویی را تکان دهم. من همیشه جواب را ندارم، در بیشتر موارد مردم خودشان جواب را دارند. در نهایت این کار شماست.

  1. همیشه سر وقت برای مصاحبه حاضر شوید. مشاوران نیز افراد پرمشغله‌ای هستند، بنابراین این شما هستید که با گرفتن یک قرار ملاقات کوتاه‌تر ضرر خواهید کرد.
  2. هر سوال یا موضوع خاصی را که می خواهید مطرح کنید از قبل آماده کنید. آنها را یادداشت کنید تا هر چیزی را که می خواهید بپرسید به خاطر بسپارید.
  3. هر گونه حساب، طرح تجاری یا سایر اطلاعات مرتبط را همراه داشته باشید. به عنوان مثال، اگر در زمینه بازاریابی به کمک نیاز دارید، از تبلیغات فعلی خود و رقبای خود مثال بزنید.
  4. حتی اگر به دنبال مشاوره خاصی هستید، برای ایده های دیگر آماده باشید. شما هرگز نمی دانید که یک مشاور هدف برای توسعه کسب و کار شما چه پیشنهادی می دهد.
  5. مشاوری را انتخاب کنید که کاملاً به او اطمینان دارید و قبل از تصمیم گیری نهایی، از طیف وسیعی از منابع مشاوره بگیرید.
  6. انتهای مطلب/ منبع

همچنین بخوانید  مزایای تفکر استراتژیک در مشاور کسب و کار